piątek, 9 listopada 2012

Groovy Friday (week 3)

Dzisiaj nietypowo, ponieważ ujawnię dzisiaj swoją kolejną, dość świeżą obsesję. Ogólnie to nie zniechęcacie się tym, co dałam poniżej (a wiem, że tak może być XD), dodam że notka ta była zaplanowana na 7 grudnia (notki mam napisane aż do Wigilii XD), ale stwiedziłam, że po co tyle czekać :)

Quite a White Ou -'Ndingumlungu' [2011]


Niektórzy zapewne nawet nie kliknęli na ,,czytaj więcej'' bo albo kawałek ich odstraszył (tfu, kobieto czego ty słuchasz!), albo wiedzą że chodzi o...język Xhosa i mają serdecznie dosyć mojego gadania o językach afrykańskich lub - co gorsza- moich nieudolnych prób wykonania tzw 'click sounds' przy każdej, nadarzającej się okazji :D

Twórcą powyższego projektu jest Craigieji Makhosi Charnock: pomysłodawca, główny zarządca  UBuntu Bridge i nauczyciel języka Xhosa. Głównym celem całego przedsięwzięcia jest szerzenie kulturowej i językowej świadomości wśród społeczności oraz zachowanie obyczajów, które były wypracowywane od lat przez native Xhosa & Zulu speakers.

Bardzo mi się podoba ta inicjatywa i nie ukrywam, że Craigieji oraz jego pozytywne, ciepłe nastawienie zachęciło mnie do dalszych poszukiwań :D Załączam nagranie z TedCapeTown, gdzie więcej dowiecie się o całej działalności:


Nie tylko sam Xhosa, ale języki afrykańskie same w sobie bardzo mnie ostatnimi czasy interesują, o czym myślę, że zrobię już osobną notkę ;) Tylko szczerze to nie wiem kiedy: ilość materiału do przerobienia + kurs/praktyka on-line (jak zwał, tak zwał) też mi trochę czasu pochłania (w wielkim skrócie: zapoznaję się z programami wspomagającymi tłumaczenia w mlingua). Możliwe, że pewnie się za to zabiorę po sesji zimowej XD


Na koniec, ten sam kawałek, ale już z napisami do nauki:


Idąc w stronę bardziej awangardową, polecam recenzję Amnezjusza (+ download link pod recenzją) The Ngqoko Women's Ensemble - Le chant des femmes Xhosa 

Have Groovy Friday ;)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz